Odluka Hrvatske prema kojoj će pet graničnih prelaza između te zemlje i BiH biti neupotrebljivo za kamione čija nosivost prelazi 7,5 tona izazvala je lavinu oštrih reakcija u BiH, a, očekivano, najglasniji su prevoznici, koji važu svoje naredne korake, pa su na stolu, između ostalog, i blokade puteva i granica.
Hrvatska je, naime, 20. maja donijela spornu odluku o prekategorizaciji svojih puteva, tako da njima neće biti dozvoljen tranzitni promet teretnjacima, a ta odluka stupa na snagu osam dana nakon donošenja. Kao posljedica toga, granični prelazi Ivanica – Gornji Brgat, Velika Kladuša – Maljevac, Brčko – Gunja, Strmica – Strmica i Osoje – Vinjani Gornji, postaće neupotrebljivi za veće teretnjake.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, rekao nam je da je za danas planiran sastanak prevoznika.
“Evo dopisujem se s prevoznicima u grupi. Organizujemo sastanak i najavljujemo blokade, štrajkove, do konačnog rješenja. U pitanju su blokade graničnih prelaza, carinskih terminala, puteva, dok se ne riješi problem”, ističe Grbić za “Nezavisne novine”.
Prema njegovim riječima, ovo je odluka koja je prevoznike bacila na koljena, jer slijede ogromni gubici.
“Šteta je velika usljed kilometraže koju moramo praviti zbog obilaska. Provodimo osam sati na graničnom prelazu, iskucavamo sate vožnje, prelazimo u Hrvatsku i zaustavlja nas policija i kažnjava zbog prekoračenja sati vožnje. To je masovna pojava. Stanje je haotično”, rekao je Grbić.
Vojin Mitrović, ministar prometa i komunikacija BiH, očekuje da će problem biti riješen kada je u pitanju granični prelaz u Velikoj Kladuši. Razgovarao je, kaže, s hrvatskim resornim ministrom, a koji je izrazio spremnost da se ovaj problem riješi.
“Praktično, ovaj dio BiH ostaje slijepo crijevo i jednostavno ekonomski prosperitet tog dijela dovodi se u pitanje ako to ostane na snazi”, rekao je Mitrović.
Dodao je da će danas na sjednici Vijeća ministara imati ovo pitanje na dnevnom redu. Istakao je da su preduzeli određene aktivnosti, prije svega putem Transportne zajednice, a onda putem Evropske komisije, da ukažu na ovaj problem koji je izuzetno bitan, prije svega za područje USK, jer je situacija da praktično tranzit robe koji ide preko Hrvatske ne može ići preko Velike Kladuše, nego se usmjerava na Izačić i na Gradišku.
“Imamo problem gužvi koje će se desiti i koje se dešavaju na graničnim prelazima”, kaže Mitrović, te ističe da je problem što se ovdje krši Sporazum o graničnim prelazima potpisan 2013. godine u Briselu.
Staša Košarac, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, zatražio je juče hitnu reakciju šefa Delegacije EU u BiH i specijalnog predstavnika EU u BiH Johana Zatlera zbog najave da će Hrvatska izvršiti prekategorizaciju pet graničnih prelaza s BiH, koji su ranije korišteni za tranzitni promet teretnih vozila.
Košarac je uputio dopis Zatleru nakon što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Hrvatske usvojilo pravilnik kojim su, navodi se, jednostrano određene ceste po kojima se mora odvijati transportni promet teretnih motornih vozila nosivosti iznad 7,5 tona i ukupne dužine do 14 metara.
“Pomenuti pravilnik je jednostrani akt i ne samo da je u suprotnosti s Ugovorom BiH i Hrvatske o graničnim prelazima, nego je u suprotnosti i s odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između EU i BiH”, upozorio je Košarac u dopisu šefu Delegacije EU u BiH i specijalnom predstavniku EU u BiH.
Ovakva odluka Hrvatske će, ističe Košarac, proizvesti niz negativnih posljedica za značajan dio privrede u Republici Srpskoj i FBiH, jer se u velikoj mjeri ograničava, komplikuje i produžava spoljnotrgovinski promet, kao i vrijeme transporta robe po prethodno utvrđenim cestovnim pravcima koji povezuju BiH i EU.
Prema njegovim riječima, neophodno je da EU pruži pomoć i podršku kako bi se ovo pitanje riješilo u najboljem interesu za privrednike iz BiH.
Na granicama BiH i Hrvatske i juče je, kako javljaju agencije, primijećen haos, a kolone teretnih vozila sezale su i do 10 kilometara.
Ahmet Egrlić, predsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH, istakao je da odluka koju je donijela Hrvatska znači da prevozničke kompanije iz BiH koje saobraćaju spomenutim pravcima, a prevoze robu koja se izvozi ili uvozi u zemlju, neće moći da idu na granične prelaze na putevima obuhvaćenim prekategorizacijom, kao i da su na takvim geografskim položajima da im je daleko da idu na druge prelaze.
Prema Egrlićevim riječima, odlazak na druge granične prelaze povećava troškove transporta, a uz to prevoznici gube dodatno vrijeme, odnosno prave dodatne kilometre da bi mogli da se uključe u putne komunikacije kojima mogu da saobraćaju kroz Hrvatsku.