Nakon što su na radionici o ljudskim pravima preslušali pjesmu “Da sam ja netko”, učenice i učenici Srednje škole “Uskoplje” i Mješovite srednje škole “Gornji Vakuf” imali su zadatak da napišu neke od identiteta koji ih predstavljaju:
“Sestra, učenica, tinejdžerka, ljubitelj glazbe, učenik, ljubiteljica knjiga, dijete, istražiteljica, kćer, sin, perfekcionista, glazbenik, buduća doktorica, volonter, sportista, umjetnica, sportašica, vlasnica kućnog ljubimca, simpatija, buduća naučnica, znanstvenik, buduća profesorica, sanjar…”, samo su neki od identiteta u kojima se prepoznaju, a koje su zapisali na svoje radne papire.
Radionica “Ljudska prava” održana je u multimedijalnoj sali škole uz poštivanje svih epidemioloških mjera, i prigodno – na Dan ljudskih prava 10.12., a podržana je kroz USAID-ov projekat PRO-Budućnost koji provodi CRS. Nekoliko dana ranije u okviru istog projekta neki od učenika su sa volonterima Crvenog krsta/križa učestvovali u podjeli 50 paketa pomoći socijalno ugroženim porodicama Gornjeg Vakufa-Uskoplja. Među njima su i Amina i Ivan.
“Bilo mi je zadovoljstvo učestvovati, ali me i mnogo dirnulo sve što sam vidjela. Tužno mi je bilo vidjeti da u 21. vijeku ljudi žive na taj način, i veoma su važni suosjećanje i spremnost svih nas da im pomognemo”, kaže Amina, učenica četvrtog razreda MSŠ “Gornji Vakuf”, a slične dojmove aktivnost je ostavila i na Ivana koji ide u četvrti razred Srednje škole “Uskoplje”:
“Dobar je osjećaj biti u prilici da nekome pomognete, ali i porazgovarati i družiti se na ljudima u potrebi, jer je nekada i riječ ono što ljudima treba”, kaže Ivan.
Amina i Ivan su na radionici učili o ljudskim pravima, razgovarali i družili se, a mišljenja su da treba više događaja na kojima se učenice i učenici dviju škola imaju priliku družiti i bolje upoznati.
“Mnogi od nas druže se van škole, na sportskim aktivnostima ili izlazimo na ista mjesta, a sada imamo priliku zajedno raditi i učiti i u školi”, kažu.
Osim o identitetima, razgovarali su o ljudskim pravima uopće, onome na šta ih asociraju prava, rade dinamične vježbe kroz koje sami dolaze do zaključaka, uče da imaju svoja prava, ali i odgovornosti. Među pojmovima koji ih asociraju na ljudska prava na papire koje lijepe na tablu su: sloboda, život, obrazovanje, pravo glasa, pravo mišljenja i borba.
Govoreći o primjerima aktivizma i borbe za neka od prava, Ilma, učenica četvrtog razreda se pohvalila kako je uz podršku drugarica i drugara, ali i nastavnika, uspjela realizirati jednu interesantnu inicijativu:
“Uspjela sam se izboriti za ‘Pravo na džokera”, a to je da svaki učenik jednom u toku polugodišta, ukoliko iz nekog razloga nije spreman da odgovara, može tražiti da odgovara sljedeći čas”, kaže Ilma kojoj se radionica kojoj je prisustvovala svidjela i s koje, kaže, nosi mnogo toga novoga.
“Mislim da nam je radionica svima korisna, s radionice nosim pozitivna iskustva”, kaže Valentina.
“S ove radionice nosim osmijeh”, dodao je Ahmed koji je više puta nasmijao prisutne, ali bio i među aktivnijim učesnicima.
Odzivu djece i njihovim aktivnim učešćem, zrelim promišljanjima, zaključcima i pristupu ljudskim pravima generalno zadovoljna je i Marija Barnjak, profesorica filozofije i logike u Srednjoj školi “Uskoplje” koja ističe značaj druženja i upoznavanja učenika iz dvaju srednjih škola Gornjeg Vakufa-Uskoplja.
“Djeca su ustvari najbolji dio društva, i ako ste edukator shvatite koji je to potencijal za razne aktivnosti. Do sada smo imali nekoliko sličnih radionica, djeca se druže, ali nakon što su i škole uspostavile zvaničnu saradnju, pronalaze zajedničke aktivnosti i nadam se da će i u budućnosti biti ovakvih druženja”, kaže Barnjak, koja je vodila prvi dio radionice.
U drugom dijelu radionice sa djecom su radile koordinatorice vijeća učenika Srednje škole “Uskoplje” i MSŠ “Gornji Vakuf” pedagoginja Anita Perić i profesorica matematike Emina Ribić, te volonterka-magistrica pedagodije Kristina Rajić.
“Radi se o vrlo korisnim aktivnostima za djecu tokom kojih se druže i bolje upoznaju, ali i uče kako poštovati druge uz uvažavanje svih različitosti, kako poštovati sebe, uče o ljudskim pravima i odgovornostima koja uz njih idu, o značaju empatije, tolerancije, solidarnosti i drugih pozitivnih osobina”, kaže Anita Perić.
Radionici je prisustvovala i Ajda Agić, profesorica hemije u MŠS “Gornji Vakuf” i članica Radne grupe projekta PRO-Budućnost za Gornji Vakuf-Uskoplje koja je prisutne upoznala sa osnovnim detaljima o projektu i “Platformom za mir” – dokumentom u čijem kreiranju su učestvovali gradonačelnici, načelnici, vjerski službenici, žrtve rata, predstavnici nevladinog sektora (NVO), mladi, radnici u obrazovanju, kulturi i sportu, te ostalim relevantnim društvenim sferama u BiH.
Ovaj dokument zajednički su potpisale v.d. ravnateljica Srednje škole “Uskoplje” Luca Boškić i Selvedina Begović, direktorica MSŠ “Gornji Vakuf” i time pokrenule cijelu priču o saradnji dviju škola.
“Škole nisu samo odgojno-obrazovne ustanove, mi u školama našu djecu pripremamo za budućnost, a to možemo činiti kroz svaki projekat u kojem će pokazati vještine, učiniti više za sebe, svoje kolege i na kraju za sve građane naše općine”, kaže Luca Boškić, dodajući kako rezultati sigurno neće izostati:
“Ovo su djeca koja su rođena nakon rata, djeca koja zajedno igraju nogomet, rukomet, rade projekte. Djeca koja trebaju gledati u budućnost i mir, a mir nije samo završetak rata, mir je stanje koje treba postići – i u kući, i u školi, i u gradu. Ova djeca trebaju graditi budućnost po svojoj mjeri, i do njih je kako će ta budućnost izgledati, a na nama je da ih usmjerimo da tu budućnost grade na pozitivnim vrijednostima, i da im pokažemo da postoje pozitivne stvari, jer imamo mi i pozitivnih priča”, zaključuje Luca Boškić.