Željeznice Federacije BiH su generator ekonomskog razvoja, a u situaciji pandemije koronavirusa ovaj sektor je pokazao svoj izuzetan značaj. U posljednje četiri godine Željeznice FBiH, kako navodi generalni direktor Enis Džafić, bilježe povećanje obima rada, prihoda i dobiti, te smanjenje troškova poslovanja.
“U protekle četiri godine bilježimo konstatan rast operativne dobiti prije izdataka za kamate, porez na dobit i amortizaciju (EBITDA) i to: 2016. godine – 6,2 miliona KM; 2017. godine – 18,9 miliona KM; 2018. godine – 19 miliona KM; 2019. godine – 22,7 miliona KM. Dolaskom na čelo Željeznica FBiH zatekao sam preduzeće koje je opterećeno višemilionskim obavezama, tužbama dobavljača, svi radnici nisu mogli ostvariti svoja prava iz zdravstvenog osiguranja, kao i pravo na penzionisanje nakon stečenih uslova. Ključni faktori koji su doprinijeli stabilizaciji poslovanja preduzeća su povećanje obima rada što je za rezultat imalo povećanje prihoda i smanjenje troškova poslovanja”, izjavio je Džafić.
Povećanje prihoda, kako je dodao, rezultat je rasta transporta roba sa 8,4 miliona tona u 2016. godini na 9,1 milion tona u 2019. godini, prevoza putnika sa 258 hiljada u 2016. godini na 496 hiljada u 2019. godini, održavanja lokomotiva i vagona za druge korisnike, te pružanja usluga na pruzi, iznajmljivanjem lokomotiva i vagona.
Najveće smanjenje troškova u poslovanju je nastalo preuzimanjem održavanja mobilnih kapaciteta i infrastrukture, a koje su ranije obavljale privatne kompanije. Time su, dodaje Džafić, značajno povećali produktivnost radne snage. Smanjili su ukupan broj radnika, što je rezultiralo i smanjenju troškova poslovanja. Ukupan broj radnika koji su napustili preduzeće u posljednje četiri godine je 766 , a u radni odnos je primljeno 66 radnika (62 bivša radnika Gredelj Revom Dobošnica).
Džafić je dodao da su aktivnosti koje su poduzeli rezultirale da preduzeće servisira tekuće obaveze iz tekućih prihoda, kao i da izmiruje obaveze koje su nastale u periodu 2001–2015 godina, koje na mjesečnom nivou iznose oko 2,2 miliona KM. Obaveze koje su nastale prije 2015. godine, a plaćene u posljednje četiri godine su: obaveze prema UniCredit banci po osnovu ugovora o kreditu iz 2010. godine u iznosu od 56 miliona KM;neizmirene obaveze prema javnim fondovima u iznosu od 26 miliona KM;obaveze prema kompaniji Končar Zagreb po osnovu ugovora iz 2008. godine za nabavku elektromotornog voza i opravku devet lokomotiva u iznosu od 22 miliona KM, te obaveze prema HŽ Cargo iz 2012. godine u iznosu od devet miliona KM.
“Poslovanje u Željeznicama FBiH nakon pojave koronavirusa možemo reći da je još stabilno. Negativne posljedice koje je izazvao koronavirus imaju odraz i na obim rada u Željeznicama FBiH. Došlo je do potpune obustave rada u putničkom saobraćaju, a teretni saobraćaj je smanjen za oko deset posto u odnosu na isti period prošle godine što pokazuje da naša privreda ima smanjenu poslovnu aktivnost”, dodao je Džafić, napominjući da su poduzeli određene mjere unutar kompanije kako bi negativne posljedice koje je izazvao koronavirus imale što manji uticaj na njihovo poslovanje.
U vrijeme krize, po njegovim riječima, prevashodno su poduzeli sve mjere shodno uputama Kriznog štaba FBiH, u zaštiti njihovih radnika, a time i građana u BiH. Vladi FBiH i privredi BiH su stavili sve svoje kapacitete na raspolaganje kako bi se obezbijedilo funkcionisanje privrede u ovoj krizi.
“Možemo reći da smo u tome u potpunosti zadovoljili sve zahtjeve Vlade FBiH i privrede BiH, a time i funkcionisanje privrednog sistema. Osigurali smo da se transport roba u izvozu i uvozu iz i u BiH nesmetano odvija, čime smo olakšali poslovanje privrednih subjekata u BiH. Destinacije na koje se odvija promet roba u izvozu i uvozu iz i u BiH su: Hrvatska, Slovenija, Srbija, Mađarska, Poljska, Češka, Bugarska, Rumunija, Slovačka”, kazao je Džafić.
Također su, kako je dodao, osigurali nesmetano funkcionisanje elektroenergetskog sektora u BiH redovnim snadbijevanjem Termoelektrana Tuzla i Kakanj sa potrebnim količinama uglja iz naših rudnika u FBiH. Pored toga, osiguran je nesmetan protok roba u izvozu i uvozu za kompanije: Arcelor Mittal Zenica, Gikil Lukavac, Sisecom soda Lukavac, Natron Hayat Maglaj, Cementara Kakanj, Cementara Lukavac, Belisar – Studen Agram Brčko, Holdina Sarajevo, Hifa Oil Tešanj, Vispak Visoko, Klas Sarajevo, Solana Tuzla, Penny Sarajevo, Alternativa Sarajevo, Cibos Ilijaš, Fortin Tešanj i druge korisnike željezničkih usluga sa kojima imaju ugovorenu saradnju.
Osnovne vrste roba koje prevoze za te komitente su: ugalj, koks, soda, šećer, so, pšenica, kafa, nafta, mazut, papir, drvo, petrol koks, gips, kamen, željezna ruda, staro željezo, građevinski materijal, kao i druge vrste roba koje se prevoze u kontejnerima.
“Željeznice FBiH su svim komitentima zadržali cijene koje su bile ugovorene prije krize i one će ostati nepromijenjene do ukupne realizacije ugovorene saradnje”, kazao je Džafić dodajući da je napominjući da je više od 70 posto privrede u BiH oslonjeno na rad Željeznica FBiH.
Što se tiče isporuke pšenice za potrebe firme Klas Sarajevo, kako je naveo Džafić, i u vanrednim okolnostima još jednom su potvrdili značaj i ulogu Željeznica FBiH u očuvanju vitalnih interesa građana i privrednih subjekata.
“I jedno poređenje, za transport 760 tona pšenice iskoristili smo jednu željezničku kompoziciju, a time je zamijenjeno 38 teretnih kamiona koji u vrijeme blokade granice po nekoliko dana čekaju na transport robe. To doslovno govori koje su sve prednosti željezničkog sektora u odnosu na druge vidove saobraćaja”, dodao je Džafić.
Po njegovim riječima, ova kriza, kao i ranije krize, pokazale su da je neophodno u budućnosti osigurati nesmetano funkcionisanje željezničkog sektora u cilju očuvanja i daljeg razvoja BiH privrede.
“Od Vlade FBiH očekujemo da će u narednom periodu osigurati značajnija sredstva za razvoj željezničke infrastrukture, koji je bio u podređenom položaju u odnosu na razvoj cestovne infrastrukture. U cilju daljeg unapređenja rada i modernizacije Željeznica FBiH neophodna je potpuna primjena zakonske regulative koja uređuje rad Željeznica FBiH, i to: Zakona o željeznicama FBiH, Zakona o finansiranju infrastrukture i sufinansiranju putničkog i kombinovanog saobraćaja, Zakona o finansijskoj konsolidaciji Željeznica FBiH”, dodao je Džafić, saopćeno je iz Željeznica FBiH.