Stanovnici BiH lani su popili 189.198 tona vode iz uvoza ukupne vrijednosti 171,176 mil KM, što je više za 16,79 miliona maraka ili skoro 10% u odnosu na godinu ranije.
Pokazali su to podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, prema kojima je u prošloj godini izvezeno 110.356 tona vode odnosno oko 10.000 tona manje u odnosu na 2018. godinu.
Pod uvozom i izvozom vode iz BiH, kako su objasnili u UIO BiH, podrazumijeva se prirodna ili vještačka mineralna voda, te gazirana voda bez dodatnog šećera ili nekog drugog sladila ili aroma, kao i mineralna i gazirana voda sa dodatnim šećerom ili drugim sladilima.
– Najviše vode na police domaćih marketa stiglo je iz okruženja, odnosno iz Srbije, Hrvatske i Slovenije, te iz Francuske i Njemačke – kazali su u UIO BiH.
Prema njihovim podacima, flaše domaće vode uglavnom su plasirane na tržište Hrvatske, Sjeverne Makedonije, Srbije i Švajcarske. Ekonomista Zoran Pavlović kaže da domaći proizvođači nemaju podršku nadležnih ministarstava u BiH, zbog čega ne mogu da se izbore sa konkurencijom.
– Uvoznici se često igraju i sa cijenama, tako što robu iz inostranstva na tržište BiH plasiraju po nižim cijenama u odnosu na naše proizvode, a to im omogućava podrška zemalja iz koje dolaze. Apsurdno je da BiH, zemlja bogata izvorištima pitke vode, ne izvozi koliko bi trebalo – rekao je Pavlović.
Dodao je da veliki problem i marketing, za koji domaći proizvođači vode, takođe, nemaju dovoljno novca.
– Dobrom marketinškom kampanjom bi sigurno skrenuli pažnju na svoje proizvode – istakao je Pavlović. S druge strane, kaže on, u BiH još nije u dovoljnoj mjeri razvijen kult potrošnje domaćih proizvoda.