Ured za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine proveo je reviziju učinka o temi “Upravljanje programima sufinansiranja zapošljavanja”. Cilj revizije je bio ispitati da li Federalni zavod za zapošljavanje efikasno upravlja programima sufinansiranja zapošljavanja.
Predmet ispitivanja revizije bili su programi sufinansiranja zapošljavanja koje je kreirao i finansirao FZZZ u periodu 2015-2018. godine. Riječ je o najzastupljenijim programima aktivne politike zapošljavanja koje je FZZZ realizovao u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje, s namjerom ublažavanja problema nezaposlenosti s kojim se suočava naša zemlja.
Rezultati revizije su pokazali da upravljanje programima sufinansiranja zapošljavanja nije bilo efikasno, niti je izvršena procjena stvarnih efekata utrošenog javnog novca u ove programe u posmatranim godinama revizije. Neprecizno postavljeni ciljevi programa, nedovoljna efikasnost u realizaciji programa, neadekvatno usmjeravanje programa prema ciljanim grupama i nedovoljne aktivnosti praćenja efekata realizovanih programa ukazuju na to da postoji značajan prostor za unapređenje upravljanja ovim programima.
Nalazi revizije ukazuju na to da nije osigurano efikasno upravljanje programima sufinansiranja zapošljavanja koji se realizuju dugi niz godina i u koje su uložena značajna javna sredstva. Tako je FZZZ, u periodu 2015-2018. godine, od ukupno utrošenih cca 90,1 milion KM za mjere aktivne politike zapošljavanja, sredstva u iznosu od cca 55,3 miliona KM utrošio u programe sufinansiranja zapošljavanja, koji su bili predmet revizije.
Analizom načina realizacije programa utvrđeno je da su programi bili više orijentisani na poslodavce nego na nezaposlene osobe.
Na osnovu provedene revizije, Ured za reviziju je zaključio da upravljanje programima sufinansiranja zapošljavanja može i treba biti značajno unaprijeđeno.
NALAZI
U periodu 2015-2018. godine FZZZ je od ukupno utrošenih sredstava za mjere aktivne politike zapošljavanja u iznosu od cca 90,1 milion KM u programe sufinansiranja zapošljavanja, koji su bili predmet revizije, utrošio cca 55,3 miliona KM. Svaki od programa sufinansiranja zapošljavanja sadržavao je veći broj poticajnih mjera. Sredstva za realizaciju programa FZZZ je planirao u okviru pojedinačnih programa sufinansiranja zapošljavanja, ali u programima nisu planirani iznosi za pojedinačne mjere iz programa. Konstatovano je da je FZZZ sredstva za pojedinačne mjere iz programa planirao samo u operativnim finansijskim planovima, i to tek u fazi realizacije programa.
• Usmjeravanje programa prema potrebama tržišta rada
Nalazi revizije ukazuju na to da, prilikom planiranja programa zapošljavanja, nije posvećeno dovoljno pažnje dugogodišnjem problemu strukturalne nezaposlenosti.
Prema podacima prezentiranim u prethodnoj tabeli, evidentno je da nijedan od programa sufinansiranja zapošljavanja iz posmatranog perioda nije realizovan u planiranom iznosu. Tako je od ukupno planiranih cca 100 miliona KM do kraja 2018. godine realizovano cca 55 miliona KM.
Analizom planskih dokumenta FZZZ-a nije bilo moguće utvrditi zašto se u mjere, koje nisu bile na odgovarajući način ciljane, ulagalo najviše sredstava. Primjera radi, u mjeru „Prilika za sve“ u periodu 2015-2018. godine, uloženo je cca 19,9 miliona KM. S druge strane, u mjere koje su bile usmjerene na ciljne grupe (npr. teže zapošljive osobe) i za programe obuke i prekvalifikacije, ulagano je mnogo manje sredstava. Tako je za mjeru „Vaučer za posao“, koja se dijelom odnosila na zapošljavanje teže zapošljivih osoba, FZZZ u periodu 2015-2018. godine utrošio sredstva u iznosu od cca 8,8 miliona KM.
Javni poziv za programe sufinansiranja zapošljavanja
Programi sufinansiranja zapošljavanja realizovani su na način da se na Javni poziv prijavljuju poslodavci putem web-stranice FZZZ-a. Programima je predviđeno da Javni poziv ostaje otvoren do „utroška“ planiranih sredstava za pojedinačne javne pozive. Međutim, javni pozivi su se zatvarali nakon što su poslodavci koji su se najbrže prijavili „rezervisali“ planirana sredstva. Dostupne informacije ukazuju na to da su se javni pozivi često zatvarali za samo nekoliko minuta od njihove objave zbog čega nije biloomogućeno svim zainteresovanim poslodavcima da se prijave na Javni poziv i učestvuju u programima sufinansiranja.
Učešće poslodavaca u programima
Analizom definisanih uslova za učešće poslodavaca u programima sufinansiranja zapošljavanja utvrđeno je da FZZZ nije definisao odgovarajuće kriterije za odabir poslodavaca u programe. Sredstva programa odobravana su poslodavcima neovisno o tome da li su zapošljavali teže zapošljivu osobu,da li su povećavali broj zaposlenih ili su prethodno otpustili radnike, a na njihovo mjesto primili sufinansirane osobe. Nisu utvrđeni ni kriteriji kojima bi se odredilo da poslodavac koji po ranijim programima nije zadržao nijednu sufinansiranu osobu ne može ponovo učestvovati u programu.
Pojedini poslodavci su kontinuiranim učešćem samo po programima sufinansiranja zapošljavanja u periodu 2015-2018. godine osiguraliviše stotina hiljada KM iz sredstva FZZZ-a.
Revizija je utvrdila da su u programima sufinansiranja zapošljavanja FZZZ-a u posmatranim godinama u velikoj mjeri učestvovali i poslodavci iz javnog sektora. Naime, neki poslodavci iz javnog sektora vrlo često su, a pojedini čak svake godine, vršili zapošljavanje koristeći sredstva programa sufinansiranja zapošljavanja.
Daljom analizom revizija je provjerila status zaposlenja 408 osoba nakon perioda sufinansiranja. Prema podacima iz Porezne uprave FBiH, evidentno je da je određenom broju osoba prestao radni angažman u toku perioda sufinansiranja i neposredno nakon tog perioda, odnosno nakon šest mjeseci. Određenibroj osoba je ostao zaposlen kod poslodavca, određeni broj se zaposlio kod drugog poslodavca, određeni broj osoba je ponovo evidentiran na evidencijama nezaposlenih, a za jedan broj osoba nema nikakvih podataka jer se ne vode na evidencijama Porezne uprave.
Generalni zaključak revizije je da postoji značajan prostor za unapređenje upravljanja programimasufinansiranja zapošljavanja Federalnog zavoda za zapošljavanje.