U cilju provođenja postupka eksproprijacije, Javno preduzeće Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine d.o.o. Mostar, postupa po odredbama Zakona o eksproprijaciji Federacije Bosne i Hercegovine.
Odredbama ovog Zakona navodi se postojanje općeg interesa kao uvjeta odnosno svrhe provođenja eksproprijacije. Taj interes može se ostvariti kada su u pitanju izgradnje autoputeva, aerodroma, vodovoda i drugih saobraćajnih infrastruktura.
„U Zakonu o eksproprijaciji Federacije Bosne i Hercegovine, u članu 38, rečeno je: ‘Postupak provođenja eksproprijacije je hitan. Postupak eksproprijacije radi izgradnje saobraćajne infrastrukture je prioritetan u odnosu na druge postupke eksproprijacije’. Tako da samim tim mi kada dobijemo elaborat eksproprijacije to postaje prioritet za našu službu. Trudimo se da završimo sve naše obaveze, da bi se stvorili uslovi nesmetanog uvođenja u posjed izvođača radova”, kazao je Azem Zilić, šef Službe za imovinsko-pravne poslove u JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar.
Troškove postupka eksproprijacije snosi Preduzeće, gdje se samo u posljednje tri i po godine za nabavku zemljišta izdvojilo 49.690.132 KM. Raspoređeno po godinama za 2016. godinu 16.648.678 KM, za 2017. godinu 10.856.435 KM i za 2018. godinu 9.172.662 KM. U prvoj polovini ove godine za eksproprijaciju izdvojeno je ukupno 13.012.357 KM. U troškove eksproprijacije ulazi: nabavka zemljišta, troškovi angažovanja vještaka, troškovi ugovora o djelu u postupku eksproprijacije, cijepanje parcela, razni elaborati eksproprijacije, troškovi zastupanja, naknade za prenamjenu zemljišta i drugi troškovi koji su usko vezani uz proces eksproprijacije.
Sporna pitanja prilikom eksproprijacije nastaju ukoliko podaci o vlasniku nad nekretninama nisu tačni ili ukoliko podaci o zemljištu u katastru i u zemljišnoj knjizi nisu jednaki.
„Kada je riječ o problemima prilikom eksproprijacije zemljišta, jedan od glavnih je neusaglašenost podataka o vlasništvu nad nekretninama. Tačnije problem su različiti podaci u katastru i u zemljišnim knjigama u općinama u kojima radimo eksproprijaciju. U tom slučaju predmet se dosta sporo rješava, a isti može dovesti do imovinsko-pravnih sporova o kojima odlučuje nadležni sud. Na odluke sudova se čeka duže vrijeme i po nekoliko godina, što usporava hitni postupak eksproprijacije, a na što se ne može posebno utjecati“, izjavio je Zilić.
Najveći projekt transportne infrastrukture u Bosni i Hercegovini je izgradnja autoceste na Koridoru 5c. Njegova ukupna dužina je 335 km, a od toga je do sada na spomenutim dionicama eksproprisano 3.389.750 m2 zemljišta.
Aktuelne aktivnosti na eksproprijaciji su na sljedećim dionicama i poddionicama:
U mjesecu julu završen je obilazak terena u katastarskoj općini Nemila. Uviđaji su obavljeni u razdoblju od 01.07.2019 do 22.07.2019 godine s vještacima poljoprivredne i građevinske struke te komisijom Općine Zenica. U sljedećem razdoblju očekujemo pristizanje nalaza vještaka, rješenja o eksproprijaciji i sklapanje sporazuma o naknadi.